Mijn ‘programma’ om af te vallen

dsc_5391Om af te vallen heb ik mij een beetje op internet verdiept om mijn eigen afval-‘programma’ te creëren.
Ik ben dus absoluut geen voedings coach of deskundige maar zelf heb ik het idee dat ik wel aardig goed zit met wat ik doe, maar nogmaals; ik ben geen expert op dit gebied, ik heb mij enkel een beetje ingelezen en daar ben ik mee wezen puzzelen. Uiteraard sta ik open voor tips. 🙂


Voeding:

Gezond en vers!

Ik probeer minimaal 3 keer per dag te eten (ontbijt, lunch en diner).

    • Als ontbijt nuttig ik meestal vruchten yoghurt. Snel en makkelijk vooral als je net als ik een slechte eter bent in de ochtend. Soms eet ik een volkoren boterham met kipfilet of ander mager beleg.
    • Voor de lunch kook ik meestal 2 eieren hard en peuzel ik die lekker op, zonder zout. In eieren zitten weinig calorieen, veel vitamines en eiwitten die je dagelijks nodig hebt. Een havermout pannenkoek met kaneel is ook heel lekker om mee te variëren.
    • ’s Avonds bereid ik mijn eten met verse producten en ik vermijd kant-en-klare maaltijden en bewerkte groente uit pot. Ik bereid een kipfilet voor er bij, een tartaartje of een ander mager vleesje. Daarnaast maak ik wel gebruik van pasta en rijst, maar dan alleen volkoren en zilvervlies. Uiteraard ook niet te veel, maar de gezondere voedingsstoffen zijn hierin nog bewaard gebleven in tegenstelling tot witte pasta/rijst. Aardappelen eet ik ook gewoon, maar dan niet te veel.
    • Voor tussendoor snack ik gezond, zoals bijvoorbeeld worteltjes, komkommer, snack tomaatjes, aardbei, etc.

Drinken:

  • Frisdranken heb ik voor mijzelf helemaal geschrapt. Suiker in mijn cappuccino of thee is er ook niet meer bij. Ik ben best streng voor mezelf maar ik weet waar ik het voor doe.
  • Alcohol staat ook even op een lag pitje. Nou dronk ik zowieso al niet veel de laatste tijd, maar zelfs de weekenden sla ik even over.
  • Groene thee verbetert de spijsvertering, vermindert vet en stimuleert de stofwisseling.
  • Water, stilt het hongergevoel en houd de vetverbranding op gang.
  • Ik probeer zelf af te kicken van de oploskoffie, hier zit zout in en zout houd vocht vast, dus drink het niet te veel als je wilt afvallen. Beter kan je dan gewone koffie drinken maar ook weer niet te veel.

Cheat Dag:

1 Dag in de week, meestal zaterdag, mag ik van mezelf een beetje ‘zondigen’. Dan mag ik een pizza, wat chips, suiker in de cappuccino en dergelijke. Ik ga niet meteen overdrijven want dan eet ik weer alle kilo’s er aan die ik de afgelopen weken kwijt ben geraakt en dat is zonde van alle moeite die ik er voor doe om ze kwijt te raken.

Sport:

Zelf heb ik de luxe dat ik een ruime zolder heb waar ik wat fitness attributen heb staan en gebruik van kan maken, zoals een roeitrainer, 2 buikspiertrainers, een balance stepper, kettlebell (4kg), springtouw en gewichtjes.
Ik maak nog niet gebruik van alles maar wat ik wel doe is (om te beginnen) 15 minuten op de roeitrainer (elke dag 1 minuut langer) en 15 minuten aan oefeningen (zoals buikspier oefeningen en oefeningen met de kettlebell.) En zo wil ik het langzaam gaan uitbreiden naar een uurtje per dag sporten.
Advertenties

2 Reacties op “Mijn ‘programma’ om af te vallen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s