Gember

istock_19749656_largeGember oftewel gemberwortel wordt verkregen uit de wortelstok (rizoom) van de gemberplant. In Azië en Arabië wordt gember al zo’n 5.000 jaar als specerij en medicijn gebruikt. Sinds de 16e eeuw wordt gember ook in de westerse wereld als specerij gebruikt. Hieronder lees je alles over gember & afvallen…

Waarvoor wordt gember zoal gebruikt?

Gember heeft een scherpe, uitgesproken smaak die door velen wordt gewaardeerd. Vandaar dat gember terug te vinden is in allerhande gerechten, waaronder curries, vleesgerechten, visgerechten, soepen, sauzen, zeevruchten en het drankje “ginger ale”. Ook wordt gember van oudsher verwerkt in ontbijtkoek en speculaas. Tot slot wordt gember voor neutralisatie van de smaakpapillen gebruikt tijdens een sushi-maaltijd.

Eigenschappen gember

Het ideale van gember is dat dit specerij niet alleen erg smaakvol is, maar ook erg gezond. Zo bevat gember talloze vitamines, mineralen, spoorelementen, aminozuren en vezels. Bovendien levert gember belangrijke fytonutriënten en antioxidanten zoals gingerol, lineol, borneol, zingibain, zingibereen, zingiberol, pheilandreen en shogao. Tot slot is gember erg calorie-arm.

Gember & afvallen

Gember is niet alleen smaakvol en gezond, maar ook bevorderlijk voor afslanken & gewichtsverlies. (bron) Het is natuurlijk niet zo dat de kilo’s ervan af zullen vliegen dankzij een kopje gemberthee, maar gember kan het afslankproces wél versnellen en vergemakkelijken. Zo worden de volgende (afslankende) eigenschappen toegekend aan gember:

  • Gember onderdrukt de vetopslag & vermindert vetophopingen
  • Snellere energiestofwisseling (metabolisme)
  • Gember vermindert de eetlust en werkt dan ook verzadigend
  • Stimuleert de spijsvertering en helpt darmproblemen voorkomen
  • Verlaagt de bloeddruk en zodoende het risico op hart- en vaatziekten
  • Verlaagt het negatieve LDL-cholesterol door het om te zetten in galzuur
  • Verlaagt de bloedsuikerspiegel van diabetespatiënten
  • Verbetert de thermogenese

Let op: bovenstaande voordelen gelden enkel voor verse gemberwortel. Neem géén stemgember, gekonfijte gember of gembersiroop, want daar wordt doorgaans onwijs veel suiker aan toegevoegd.

Tot slot

Al met al heb je geen reden om gember te mijden en alle reden om verse gemberwortel te proberen.Maal een stuk gember (samen met pepers, ui, knoflook en kurkuma) fijn tot een currypasta… Wok een flink stuk gember mee in een roerbakgerecht… Rasp gemberwortel in dunne reepjes en meng ze door een vleesschotel… Eet plakjes geraspte gember bij de sushi… Of zet een potje verse gemberthee.

Artikel afkomstig van salusi.nl. // Afbeelding van gezondheidsnet.nl.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s